Vlakkem
Versie history
0.91
- Bugfixes en minor spelregelwijzigingen
0.6
- Initiele versie
- Geen AI support
- (Wel twee spelers met één scherm)
Wensen en issues kunnen gemeld worden via
mail
twitter
Dit is het eerste spel dat ik zelf heb verzonnen. Ik was op zoek naar een spel met een goede verhouding tussen inzicht, geluk en strategie, zowel aanvallend als verdedigend.
Ik heb nog geen AI mode (dus je kunt nog niet tegen de computer spelen) omdat ik zelf nog niet goed weet welke strategie het beste is. Ik moet eerst een tijdje kijken hoe strategieen zich ontwikkelen en daarna zal ik uiteindelijk ook een AI versie maken.
Laat vooral even weten wat je er van vindt, daar ben ik erg benieuwd naar. Stuur een mail naar martin (at) jongde.nl.
Kies Starten in het hoofdscherm om te beginnen.
In het eerste scherm kan een naam worden ingevoerd. Deze naam wordt in een cookie bewaard en
de volgende keer automatisch aangeboden. Wanneer er geen naam wordt ingevoerd, wordt door het systeem zelf een naam gegenereerd (b.v. Speler 1). Wanneer een geldige twitteraccount wordt ingevoerd, worden de spelernaam en avatar zoals deze bij twitter bekend zijn opgehaald en gebruikt. Tevens is er ondersteuning voor gravatar email adressen waarbij het gedeelte voor @ als naam wordt beschouwd.
Het tweede scherm is een gecombineerd 'host' / 'join' scherm. Er bestraat de mogelijkheid om een
(beveiligde) sessie te starten of te joinen. De host kan een sessie naam ingeven of deze leeglaten,
in welk geval deze door de computer wordt gegenereerd. Een beveilgde sessie kan alleen gejoined worden
wanneer het juiste wachtwoord wordt ingegeven. Een rode sessie is inmiddels begonnen en kan niet meer
gejoined worden
De host kan het spel starten wanneer er 2 spelers aanwezig zijn. Zolang er nog niet een andere speler is gejoined, kan de host Toevoegen
kiezen, er wordt dan een speler toegevoegd. Je speelt samen op één scherm.
In de eerste beurt mogen beide spelers een lijn selecteren. De lijnen van de 2 spelers mogen elkaar nooit raken. Wanneer beiden spelers een lijn gezet hebben, ziet het bord er als volgt uit:
De gele speler is een de beurt en kan de met een groene stippellijn gemarkeerde lijnen selecteren. Je moet dus altijd een verbinding maken. De rode stippellijnen mag je nooit kiezen omdat deze de lijnen van de andere speler zouden raken. De grijze lijnen mag je wel kiezen, maar dat kost wel punten (daarover later meer).
Het is de bedoeling op vlakken vol te maken door alle lijnen eromheen te selecteren. Wanneer dat lukt dan krijg je het aantal punten in het vlak. Let op: na iedere beurt kan het aantal punten in een vlak één hoger of één minder worden (of gelijk blijven).
In dit geval heeft speler 2 dus net een vlak volgemaakt, hij krijg er 5 punten bij (totaal is dus 5 punten). Als je een vlak hebt volgemaakt, krijg je ook een extra beurt.
Na ieder volgende beurt krijg hij er weer het aantal punten van het vlak bij. Het aantal punten in een volgemaakt vlak kan na iedere beurt gelijk blijven of 1 minder worden. Dit gaat door totdat het vlak 0 punten is.
In dit geval is het vlak dus 1 punt minder waard geworden en heeft de speler er 4 punten bijgekregen (dus totaal: 9)
Wanneer vlakken niet meer volgemaakt kunnen worden (omdat de lijnen van de speler elkaar nooit mogen raken) dan wordt een vlak grijs gemarkeerd.
Zoals eerder gemeld is het mogelijk om een grijze lijn te selecteren waar je geen verbinding mee hebt. De 'boete' is gelijk aan de som van de vlakken ernaast en verschijnt boven in beeld. Deze actie moet bevestigd worden door nogmaals te klikken / tappen of op de boete indicator te klikken. Let op: je mag dit maar één keer doen.
Deze boete wordt daarna met de punten verrekend (in dit geval 9).
De laatste spelregel heeft betrekking op de speler die mag beginnen. Dit wordt namelijk iedere beurt opnieuw bepaald. Het kan dus voorkomen dat een speler 2 beurten achter elkaar mag doen (als het een vlak volmaakt, mag dat uiteraard ook).
Op een bepaald moment kunnen er geen zetten meer worden gedaan, wanneer van alle volle vlakken het aantal punten 0 is geworden is het spel afgelopen en wint de speler met het meeste aantal punten.